Analýza lajků fanoušků - indulona jako „folková nostalgie v obýváku“

08.05.2012 16:33

Sociální sítě typu Facebook nebo Twitter jsou příslibem rozsáhlého a zajímavého zdroje dat, jehož využívání se stalo zcela běžným například v rámci monitoringu sociálních sítí. Byla by ovšem škoda redukovat rozmanitost dat ze sociálních sítí pouze na úzkou oblast měření dopadů kampaní na sociálních médiích. Navíc, pro analytické využití dat ze sociálních sítí již dnes nejsou nutné ani programátorské schopnosti. V posledních měsících se totiž objevují nástroje, které dolování dat ze sociálních sítí značně zlidšťují. Za všechny uvedu Social Importer pro excelovský plug in NodeXL nebo extenzi programu Google Refine, kterou představil Josef Šlerka na konferenci New Media Inspiration 2012.

 

Lajky lajkujících

Výsledkem kombinace právě uvedeného Google Refine a zakladních funkcí Facebook API může být analýza lajku lajkujících neboli toho, co společně lajkují fanoušci fan page určité značky. Jazykem marketingové výzkumu se snažíme poodhalit esenci značky – její jádro, obsah, význam. Nesnažím se zde oponovat klasickým zavedeným výzkumným technikám, které jsou jistě v mnohem užitečné. Současný marketingový výzkum poskytuje řadu dobře známých nástrojů, jak nahlédnout do světa značky, barvitě popsat a segmentovat její uživatele či příležitosti využívání. Lze se ale vydat i jednoduchou a nenáročnou cestou analýzy lajků fanoušků značky a při přemýšlení o značce se tak inspirovat od výsledků neotřelého způsob využívajícího reálného chování a nikoli deklarací respondentů.

Aby analýza byla sama užitečná, ptal jsem se na Facebooku, zda je nějaká značka pro Vás záhadným cizím světem, do kterého nemáte důvod vstupovat už proto, že mu třeba nerozumíte. Dlouho pro mě byly záhadou boty Prestige, energetické nápoje Monster nebo třeba sušenky Esíčka. Ptal jsem se, jaká značka je pro Vás záhadou a z tipů diskutujících jsem vybral Indulonu. Jednak jsem netušil, že se ještě prodává a opravdu jsem nerozuměl, co dnes může nabídnout. Stránka Indulona navíc na Facebooku disponuje dostatečným množstvím fanoušků (1466) na to, aby se dala smysluplně analyzovat.

 

Postup analýzy

Analýza, o které píši, je v principu vlastně velmi jednoduchá. Hledáme, co společně lajkují ti, kteří na Zdi analyzované značky projevily nějakou aktivitu.

Vzhledem k počtu fanoušků jakékoli stránky na Facebooku, je ve skutečnosti vysoce nepravděpodobné, že by se dva náhodní uživatelé Facebooku stali fanoušky stejné stránky. I největší česká značka na Facebooku, Kofola, čítá 350 000 fanoušků, tedy as 10 % všech českých uživatelů (ve skutečnosti ještě méně, protože se jedná o Česko- Slovenskou značku). Pravděpodobnost, že dva náhodní čeští uživatelé Facebooku jsou oba fanoušky Kofoly je tedy as 1:100, v případě Indulony pak 1:5 000 000.

Každá shoda v tom, co fanoušci značky lajkují, která je výrazně vyšší než očekávaná shoda v celkové Facebookové populaci, a tedy nenáhodná, znamená abnormalitu, kterou můžeme chápat jako typickou odchylku vypovídající o dané značce.

 

Ne všichni uživatelé nastavili svůj profil jako veřejný, proto jsou ve výsledku k dispozici údaje od 375 uživatelů. Nyní se stačí na základě výše popsaného systematického voyeurismu podívat, co fanoušci Indulony vlastně lajkují.

 

Shoda ve stránkách

Následující stránky shodně lajkují 3 % fanoušků Indulony. Shoda se může zdát jako poměrně nízká, ale uvedené stránky tvoří ve skutečnosti 10 % všech lajkovaných stránek fanoušky Indulony.

Karel Zich

Lenka Filipová

S tebou mě baví svět

TV Noviny

Mafstory (slovenský seriál)

Panelák (slovenský seriál)

 

Pokud mám k dispozici základní seznam, následuje ta těžší méně přesná hra na cvičení ze sociologické imaginace, a sice vytvořit na základě shody lajků smysluplný příběh, přeskládat koláž slov ve strukturovaný obraz.

Položil jsem si otázku, proč fanoušci Indulony lajkují zrovna Karla Zicha, Lenku Filipovou, film S tebou mě baví svět nebo seriál Mafstory místo tisíců jiných umělců a seriálů.

 

FOLKOVÁ NOSTALGIE

Karel Zich, Lenka Filipová a S tebou mě baví svět pro mě tvoří jednu část příběhu. Jedná se o vůni populárního cestování do přírody na přelomu 70. a 80. let. Ať už jedete v létě autem a sníte o stopařce s brýlemi, chystáte se vyrazit na plovárnu džbán, nebo s dětmi za sladkým mámením do hor na zapadlou chalupu, vždy lze cítit nostalgii z romantiky v přírodě. A pokud jste to dobou skutečně nějaký výlet podnikli, pravděpodobně jste sebou měli Indulonu.

 

… V OBÝVÁKU

Druhá část příběhu již není tak romantická. TV Noviny, Panelák a Mafstory dávají tušit, že dnes již fanoušek Indulony na výlety spíše vzpomíná, a to z pohodlí svého obývacího pokoje. TV Noviny, Mafstory a Panelák pro mě odlišují Indulonu od jiné kosmetiky vhodné do přírody. Svět vůní dálek se smrskl do obrazovky. Co dokáže vzpomínky na něj vyvolat lépe než charakteristická dobře známá vůně Indulony z těch časů.

—————

Zpět